Van freelance marketeer naar online channel manager in internationale sfeer

Ja ja, het is even geleden dat ik een blog heb geschreven. Een roerig jaar? Ja. Een zwaar jaar, ook dat ja. Luister en huiver, lees en leer. Ik ben gestopt als full-time zzp’er en ben ik dienst gegaan voor 32 uur in de week. WOOOT? Best decision ever! Want na 8 jaar was het welletjes. Ik ben gelukkiger dan ooit tevoren. Was het dan niet leuk meer, die vrijheid, eigen tijd indelen, zelf bepalen welke opdrachten je aanneemt, al die voordelen. Uhm, jawel. Was zeker top, maar de schaduwzijde van het zelfstandig ondernemerschap heeft zich aangediend en wel in de zomer van 2017.

Een kleine terugblik leert mij dat het vinden van een opdracht tussen 2010 en 2016 een kwestie van netwerken was. Mensen leren kennen, vertellen wat je kwaliteiten zijn en voor wie je die al hebt mogen inzetten, een offerte sturen met de mogelijkheden en na akkoord van start gaan. De afgelopen twee jaar echter, zijn er zo veel freelance communicatiespecialisten en marketeers op de markt gekomen dat bedrijven het over een andere boeg gooien. Een opdracht wordt in de markt geslingerd het zijnde een vacature. En dan begint de riedel: brief schrijven, motiveren, CV opsturen, portfolio erbij, uitgekozen worden, op gesprek gaan, gratis (!) uren besteden aan een opdracht maken – is een zzp’er niet zo happy mee, maar oké wellicht leidt het tot een toffe opdracht – 2e gesprek aan gaan, het vervolgens wel of niet worden. Acquisitie werd mijn hoofdtaak en een opdracht vinden werd lastiger dan ooit tevoren.

September 2017 was hét moment voor LinkedIn om te shinen. Een bericht van een recruitment bureau of ik voor een grote internationale organisatie een Italiaans-talige contentopdracht wilde uitvoeren. Ja, tof! Talen inzetten, jippie! Zo gezegd, zo gedaan, werkte ik 3 maanden lang aan de realisatie van een website voor PostNL. Happy als ze waren met mijn inzet werd mij een goed aanbod gedaan om de wereld der freelancers achter mij te laten en een onboarding programma te volgen om zo happy werknemer te worden. Waarom ik ja heb gezegd? Omdat het aanbod goed was, omdat ik langer dan 3 maanden aan een project kon gaan werken – gemiddeld waren mijn freelance klussen niet langer dan dat en moest ik daarna weer op zoek naar iets nieuws – en omdat ik toffe collega’s erbij kreeg, met wie ik samen kon gaan lunchen elke dag! En dat laatste was gek genoeg de doorslag. Een sociale omgeving die niet per opdracht verandert, één werklocatie ipv bij iedere opdrachtgever aanschuiven of thuis aan de keukentafel. Rust, ritme en regelmaat. Fijn! Na 8 jaar was dat precies wat ik nodig had.

Dat ik na 6 maanden als contentmanager voor PostNL intern mag doorgroeien tot Online Channel Manager voor Spring GDS en alle studiekennis – want European Studies gedaan – plus ervaringen van de afgelopen 8 jaar werken voor opdrachtgevers én mijn talenkennis – lees 5 talen in mijn bol – mag combineren is in een woord: fantastisch. En zo maakte ik afgelopen maanden de switch van freelance marketeer naar online channel manager in internationale sfeer! •

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *