Vijf talen, zes sporten en zeven jaar ervaring

Wie “freelance communicatie marketing” in LinkedIn typt, krijgt meer dan 100 pagina’s aan resultaten. Allemaal zpp’ers die iets doen met communicatie, marketing of digitale media. Ik sta daar ook tussen, maar ben niet helemaal zoals zij. Waarin ik uniek ben? Vijf talen, zes sporten en zeven jaar ervaring.

Vijf talen

Ik ben bevoorrecht met mijn talenknobbel. Die is ontstaan tijdens mijn studie. Van Engelstalige opleiding (European Studies aan de Haagse Hoge School) met een uitwisselingsperiode in Zuid-Italië tot werken in een Duits team tijdens de European Outdoor Film Tour, het inkopen van media/advertenties voor Meijer-HWK in het Duits, Italiaans en Engels en het vertalen van webcontent, persberichten en brochures voor skigebieden en wintersport platforms. Veelal Duits en Frans naar Nederlands.

Ik spreek vloeiend Nederlands, Engels, Duits, Italiaans en Frans. Talen die ik graag professioneel inzet en van pas kunnen komen binnen internationaal opererende bedrijven, groot of klein, in Nederland of daarbuiten. Schrijven doe ik nu in het Nederlands en Engels. Mijn ambitie is om dat ook in de andere talen naar een hoger niveau te tillen.

Zes sporten

Werken vanuit je eigen passie is fijn. Dan kun je de kennis en ervaring die je zelf hebt opgedaan gebruiken in je werk en je kunt je nog makkelijker verplaatsen in je doelgroep. Sport- en outdoorgerelateerde opdrachten zie je veel terug in mijn portfolio en dat is niet voor niets. Daar ligt mijn passie, ben ik in mijn element en kom ik het beste tot mijn recht. Van wielrennen, mountainbiken, windsurfen en skiën tot hardlopen en zeeroeien. Wie sport en communicatie met elkaar combineert, mag mij ‘s nachts wakker bellen – bij wijze van spreken dan hè. Ook voor opdrachten omtrent outdoor lifestyle, zomer- en wintertoerisme overigens.

Zeven jaar ervaring

Op 1 oktober 2017 vier ik mijn jubileum: zeven jaar zzp’er. In die zeven jaar heb ik voor veel verschillende opdrachtgevers mogen werken. Ik begon met teksten vertalen, schrijven en presenteren. In de loop der jaren is mijn kennis van marketing en met name online communicatie gegroeid. Het opstellen van communicatieplannen en de daarbijbehorende strategiebepaling combineer ik met de uitvoering. Content creëren en plaatsen, monitoren en analyseren. Het belangrijkste dat ik geleerd heb? Beleving! Je kunnen verplaatsen in de doelgroep. Van inzicht in hoe jouw doelgroep zich beweegt, waar zij informatie vandaan haalt en hoe zij in het leven staat, aankoopbeslissingen maakt en onderling communiceert. Daar komt kennis van taal en cultuur bij kijken. De doelgroep bereik je door je in hen te verplaatsen, letterlijk en figuurlijk dezelfde taal te spreken, je onder te dompelen in hun cultuur en gebruiken en vanuit passie te communiceren. Een merk, product of dienst breng je niet alleen over door informatie te verspreiden. De informatie moet een ‘beleving’ zijn waar de lezer, luisteraar of kijker zich volledig mee kan identificeren. •

 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *