Je zit alleen maar te facebooken

… is wat ik vaak te horen krijg. Met name wanneer je werkt in een lunchroom, wanneer mensen je scherm kunnen zien. Vrienden die je ‘s avonds spreekt en zich afvragen hoe het komt dat je zo veel van Facebook al voorbij hebt zien komen. Werk je dan niet overdag? Ja, wel!

Als zelfstandig ondernemer maak je veel gebruik van verschillende kanalen om kenbaar te maken dat jij als freelancer werkt en wat voor soort opdrachten je zoekt. Naast netwerkevenementen, visitekaartjes en een eigen website maak je gebruik van de social media kanalen die je tot je beschikking hebt. Dat betekent Facebooken, Twitteren en actief zijn op Pinterest. Heb je een leuke opdracht, dan deel je die zodat zichtbaar is waar je graag aan werkt. Je portfolio komt uiteindelijk op Facebook voorbij. Bedrijven die op zoek zijn naar bijvoorbeeld een tekstschrijver of grafisch ontwerper doen vaak een oproep op Facebook en Twitter. Nieuws uit de sport- en marketingbranche vind je niet alleen op nieuwssites, maar ook op Facebook pagina’s van bedrijven. Up to date blijven is dan ook de voornaamste reden om Facebook met regelmaat te checken, maar dat is niet de enige reden. Zo maak ik reclame voor mijn merken via Facebook en Twitter. De HEMA en Albert Heijn hebben een eigen Facebook pagina en promoten hun producten, communiceren acties en delen aanbiedingen. Iedere ondernemer die eigen projecten heeft, zal hier ook gebruik van maken. Facebook is een marketing kanaal, waarmee je vrij gemakkelijk je publiek kunt bereiken. De dialoog aangaan is tegenwoordig erg belangrijk. Het is een mooie plek om je publiek te bereiken.

Ja, ik kan een hele dag aan Facebook besteden. Nieuwe plaatjes uploaden, publicaties inplannen en reageren op reacties die mijn publiek achterlaten. Zoeken naar opdrachten, onderzoek doen naar bedrijven, de look & feel beleven van concurrenten en zo verder. Uiteraard is Facebook ook privé en komen er updates van vrienden voorbij. Onvermijdelijk, want alles hangt onder één account. Bedenk je dat er complete 40-urige functies beschikbaar zijn als Community Manager bij bedrijven. Er worden mensen aangenomen om iedere dag, de hele week, te Facebooken, Twitteren en accounts als Pinterest en Instagram up to date te houden, het imago van het bedrijf te waarborgen, klantenservice te verlenen en acties te promoten. Of het nu gaat om de HEMA, de Albert Heijn of een zelfstandig ondernemer met een eigen merk… Facebook gebruiken we allemaal. Tussen 9-17, in de avond en in het weekend!