De trend die mastermind heet

Nagenoeg iedere ondernemer is wel eens bij een “netwerkbijeenkomst” geweest. Of het nu de OpenCoffee is in eigen stad, een netwerklunch met lokale ondernemers, de borrel van de Social Media Club of een Bitcoin bijeenkomst, de doelstelling is om elkaar te helpen een betere zelfstandig ondernemer te worden.

Naast al deze mooie netwerk initiatieven is er een opkomende trend die “mastermind” heet. Een groep ondernemers komt met regelmaat samen, bijvoorbeeld om de week op een vaste avond. Een ieder werkt aan zijn of haar eigen doelstelling, bedrijfsplan of toekomstvisies. Daarbij is vaak een persoon die de leiding neemt en de groep coacht waar nodig. De kosten voor deelname aan een mastermind groep variëren per initiatief en liggen tussen de 100 en 500 euro. De sessies waarin de groep samenkomt gaan vaak vergezeld met een lunch of diner, heel veel mindmaps, post-it’s en whiteboards. Ideeën worden gedeeld en waar nodig bijgeschaafd. Ondernemers worden op scherp gezet, geholpen met de obstakels waar ze tegen aan lopen en geïnspireerd.

Deze mastermind trend die steeds sterker in opkomst is, heeft mij aan het denken gezet. Tijdens een netwerklunch met vrouwelijke ondernemers in Het Nieuwe Kantoor zie ik het enthousiasme van een aantal dames die zich heel graag aansluiten bij een mastermind groep. Zij zoeken een stok achter de deur om de ideeën die in hun hoofd dwalen op papier te zetten en uit te werken, zij willen even weg uit hun werkomgeving om samen met andere heel kritisch te kijken naar hun ondernemersplannen en zij hunkeren naar concrete deadlines.

Intussen vraag ik mij af of ik ook zo’n mastermind type ben? Ik ben een vrije vogel en leef een beetje met de dag, oké soms met de week. Toch heb ook ik toekomstideeën die ik nauwelijks op papier krijg. Een mastermind sessie zou een goed moment zijn om eraan te werken. Moet ik dan mijn ideeën delen, schiet er meteen door mijn hoofd? De ideeën die ik liever koester en pas uitwerk op het moment dat ik daar zin in heb. Tijdens een fietstocht bijvoorbeeld. Ik kom al gauw tot de conclusie dat iedereen op zijn eigen manier werkt. We hebben allemaal doelstellingen. De weg ernaartoe is echter voor iedereen anders. Mijn weg is er een van ontdekking, van vallen en opstaan en van proberen, van avontuur en van ik zie wel waar het schip strand. En om mijn doelstellingen te bereiken, schrijf ik zo min mogelijk op. Een mooi voorbeeld is BeautyCycling. Nooit heb ik daarvoor 1 woord op papier gezet. Gek eigenlijk, voor een tekstschrijver!

 

 

 

 

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *